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Dissertações |
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Amanda Martins Barbosa
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Música Popular e currículo: lógicas de recontextualização na Bituca - Universidade de Música Popular
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Orientador : MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIEL MENEZES LOVISI
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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Data: 25/01/2023
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A pesquisa apresentada trata-se de um estudo de caso que teve como objetivo principal conhecer e analisar a proposta curricular da Bituca – Universidade de Música Popular, de Barbacena – MG. Elegeu-se como objeto de pesquisa as lógicas recontextualizadoras que organizam o currículo do ensino de música popular em uma escola livre de música. A investigação surgiu da possibilidade de analisar uma proposta de formação singular: que tem a música popular brasileira como foco e que recebe alunos advindos de diferentes contextos e formações. Como técnicas de construção de dados, foram utilizadas a pesquisa documental, a realização de entrevistas semiestruturadas com coordenadores e “mestres” da Bituca, e a aplicação de questionários online com egressos dessa instituição. A fundamentação teórica foi construída a partir da compreensão dos níveis da prática curricular de Sacristán, do dispositivo epistêmico-pedagógico proposto por Maton e da leitura desse dispositivo feita por Richardson que estruturou conceitualmente a arena social do jazz. Como resultados pode-se observar que há uma prescrição curricular extraoficial que dialoga com a tradição estabelecida ressignificando-a a partir de uma lógica de recontextualização caracterizada por um repertório especifico – a música popular brasileira, pela centralidade da prática e pela flexibilidade na seleção e organização do ensino.
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This research is a case study that had as main objective knowing and analyzing the curricular proposal of Bituca – University of Popular Music, at Barbacena – MG (Brazil). The curriculum that organizes the teaching of popular music in a music school was chosen as the research object. The investigation arose from the possibility of analyzing a unique training proposal: one that has Brazilian popular music as its focus and that receives students from different contexts and backgrounds. Documental analysis, semi-structured interviews with coordinators and “masters” of Bituca, and the application of online questionnaires with graduates of that institution were used as data construction techniques. The theoretical foundation was built from the understanding of the levels of curricular practice, discussed by Gimeno Sacristán; the epistemic-pedagogic device proposed by Karl Maton and the adaptation of this device made by Saul Richardson that conceptually structured the social arena of jazz. As a result, it can be seen that there is an unofficial curricular prescription that dialogues with the established tradition, re-signifying it from a logic of recontextualization characterized by a specific repertoire - Brazilian popular music, by the centrality of the practice and by the flexibility in the selection and organization of teaching.
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Paula Beghelli Neves
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O USO DOS LIVROS DIDÁTICOS DE ARTE APROVADOS NOS EDITAIS DO PNLD: UM ESTUDO COM PROFESSORES DA REDE MUNICIPAL DE JUIZ DE FORA - MG
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Orientador : MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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MANOEL CAMARA RASSLAN
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Data: 25/01/2023
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O Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) tem provocado a produção de livros para o componente curricular Arte que abordam as quatro linguagens artísticas de maneira integrada: Artes Visuais, Dança, Música e Teatro. Nesse contexto, este trabalho procurou conhecer e analisar o uso que professores de Arte da rede municipal de Juiz de Fora fazem desses livros didáticos nas escolas de Educação Básica em que trabalham. É importante considerar que, após a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB 9394/1996), a formação desses professores passa a ser específica em uma das linguagens, o que pode gerar dificuldades na utilização dos livros distribuídos pelo PNLD. Assim, os seguintes objetivos específicos foram definidos para operacionalizar a pesquisa: a) conhecer as formas pelas quais o componente curricular se materializa na rede municipal de Juiz de Fora, contexto onde os livros são provavelmente utilizados; b) investigar as concepções de ensino de Arte de professores dessa rede municipal; c) conhecer e analisar o uso que esses professores fazem dos livros didáticos de Arte em seu trabalho nas escolas de Educação Básica; e d) conhecer e analisar as opiniões dos professores de Arte a respeito das obras didáticas avaliadas e distribuídas pelo PNLD. Para tal, a pesquisa qualitativa foi caracterizada como um estudo de caso que, para a construção dos dados, utilizou-se de um questionário online, administrado aos professores de Arte em atuação nas escolas municipais de Juiz de Fora, e de entrevistas de aprofundamento com uma professora de Artes Visuais e com uma professora de Música. Apesar da taxa de respostas ao questionário não permitir uma generalização, foi possível traçar um esboço de como os livros didáticos têm sido utilizados nesta rede de ensino. O componente curricular Arte é ofertado de múltiplas maneiras nas diferentes escolas: em uma disciplina de Arte, onde professores especialistas atuam a partir de sua formação em uma das linguagens artísticas; em disciplinas específicas das linguagens artísticas; podendo ser oferecidos, ainda, um ou mais projetos que trabalham com uma dessas linguagens. Os professores de Arte na rede municipal de Juiz de Fora são, em sua ampla maioria, contratados, exercendo cargos temporários em diferentes escolas a cada ano. Dessa forma, a maior parte da amostra que respondeu aos questionários não participam da escolha dos livros didáticos, e não os utilizam em sua prática docente. Alguns professores demonstraram utilizar o livro didático como um dos recursos possíveis, dentre vários outros, para preparar as suas aulas – sempre adaptando de acordo com seus objetivos e com o contexto onde atuam. Nas entrevistas de aprofundamento, pode-se observar que, de fato, a escolha dos livros didáticos dá-se por professores efetivos que, nesse caso, são todos especializados em Artes Visuais ou Educação Artística. As professoras utilizam o livro também como um possível recurso, adaptando suas propostas a partir de suas concepções de ensino de Arte. Essas concepções se baseiam no entendimento da aula como um acontecimento artístico, estruturando-se a partir de experiências que formem e transformem os que por ela são atravessados. A professora de Artes Visuais mostrou-se mais confortável na utilização do livro didático que aborda as linguagens artísticas de forma integrada, o que pode estar relacionado ao fato de que esses livros geralmente privilegiam sua área de formação. Por sua vez, a professora de Música demonstrou utilizar muito pouco os livros, sendo sempre necessário fazer grandes adaptações a algumas propostas que dialoguem com seus objetivos. Os resultados apontam para a necessidade de pesquisas como esta em diferentes localidades do país, de forma a compreender melhor as diferentes relações estabelecidas com as obras didáticas disponibilizadas pelo governo federal. Da forma como os livros estão estruturados, eles parecem favorecer o trabalho de professores formados em Artes Visuais, sendo importante aprofundar os estudos de forma a analisar se outros formatos ou outras lógicas favoreceriam seu uso por outros professores. Todavia, resta clara a importância desse material que, não dirigindo o trabalho do professor, parece estar sendo utilizado como um aliado na prática docente.
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The Brazilian National Textbook Program has led to the production of books for Art that address the four artistic languages in an integrated manner: Visual Arts, Dance, Music and Theater. In this context, this work sought to understand and analyze the use that Art teachers from Juiz de Fora – MG (Brazil) make of these textbooks at schools. It is important to consider that, after the enactment of the Law of Guidelines and Bases of National Education, the teacher education programs in Art becomes specific in one of the languages, which can lead to difficulties in using the books distributed by the National Textbook Program. Thus, the following specific objectives were defined to operationalize the research: a) to understand the ways in which Art is offered in the municipal schools of Juiz de Fora, context where the books are probably used; b) investigate the art teaching conceptions of teachers; c) to understand and analyze the use that these teachers make of Art textbooks; and d) to understand and analyze the opinions of Art teachers regarding the didactic works evaluated and distributed bu the federal government. For this, the qualitative research was characterized as a case study that, for the construction of the data, used an online questionnaire, administered to the Art teachers working in the municipal schools of Juiz de Fora, and in-depth interviews with a Visual Arts teacher and a Music teacher. Despite the rate of responses to the questionnaire do not allow a generalization, it was possible to draw an outline of how textbooks have been used in this context. Art is offered in multiple ways in the different schools: as an Art discipline, where specialist teachers work respecting their area of specialization; as specific disciplines of artistic languages; and as one or more projects that work with these languages. Art teachers in Juiz de Fora are, for the most part, hired, holding temporary positions in different schools each year. Thus, most of the sample that responded to the questionnaires do not participate in the choice of textbooks, and do not use them in their teaching practice. Some teachers demonstrated to use the textbook as one of the possible resources, among many others, to prepare their lessons – always adapting according to their objectives and the context in which they work. In the in-depth interviews, it can be observed that, in fact, the choice of textbooks is made by effective teachers who, in this case, are all specialized in Visual Arts or Artistic Education. The teachers also use the book as a possible resource, adapting their proposals based on their art teaching concepts. These conceptions are based on the understanding of the lesson as an artistic happening, structured from experiences that form and transform those who are crossed by it. The Visual Arts teacher was more comfortable using the textbook that addresses artistic languages in an integrated way, which may be related to the fact that these books generally favor her area of training. In turn, the Music teacher demonstrated that she used the books very little, and it was always necessary to make major adaptations to some proposals that dialogue with her objectives. The results point to the need for more researches like this one in different parts of the country, in order to better understand the different relationships established with the textbooks made available by the federal government. In the way the books are structured, they seem to favor the work of Visual Arts teachers, and it is important to deepen the studies in order to analyze whether other formats or other logics would favor their use by other teachers. However, the importance of this material remains clear, which, not directing the teacher's work, seems to be being used as an ally in teaching practice.
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Rodrigo Zolet Pereira
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A MODERNIZAÇÃO DO BAIÃO : Aspectos composicionais e interpretativos da obra de Dominguinhos.
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Orientador : SERGIO NOGUEIRA MENDES
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MEMBROS DA BANCA :
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SERGIO NOGUEIRA MENDES
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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RENATO DE VASCONCELLOS
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MARCOS DOS SANTOS MOREIRA
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Data: 26/01/2023
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Esta pesquisa teve como objetivo analisar elementos constitutivos da obra de José Domingos de Moraes (Dominguinhos) (1942-2013), acordeonista e compositor brasileiro, natural de Garanhuns-PE. Pautado em uma metodologia de abordagem técnico-musical, o estudo contou com uma coleta de dados na forma de transcrições de solos improvisados, partituras de obras do compositor e análises de registros fonográficos. A análise desses dados teve como referência teórica autores como Almir Cortes Barreto (2012), que abordou a análise da música popular, mais especificamente os elementos do baião, do frevo e do choro, e adaptou a teoria de análise da jazz theory, de Kenny e Gellrich (2002), para destacar elementos fundamentais da música brasileira em questão. A sistematização desses elementos contribuiu para identificar tais usos na música de Dominguinhos, como na constituição de alguns exemplos melódicos, bem como o conceito de “moldura padrão”, que aborda aspectos formais da música popular brasileira nos gêneros trabalhados. Além dele, Rafael Gonçalves (2017) trabalhou elementos de interação e narratividade na improvisação, com o uso de paráfrases, tradings e a metáfora de “contar uma história” com o improviso. Acácio Tadeu Piedade (2005) contribuiu com o conceito de fricção de musicalidades, utilizado para refletir sobre o processo de hibridização entre gêneros musicais na obra de Dominguinhos. Foi realizada uma catalogação de fraseados, padrões melódicos, padrões de arpejos, dentre outros elementos práticos que exemplificam a maneira de compor de Dominguinhos. Ao evidenciar características de seu estilo, foram traçadas características do idiomatismo do acordeom brasileiro presente em suas obras, bem como foi realizada uma análise de sua carreira, ao destacar elementos marcantes e recorrentes que se desenvolveram em sua trajetória como compositor, intérprete e improvisador. Esses elementos musicais foram explicitados visando contribuir com a elaboração de novas composições musicais, arranjos e métodos didáticos, e principalmente, com os trabalhos que se proponham a trazer a obra de Dominguinhos na forma de material musical prático,
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This research aimed to analyze constitutive elements of the work of José Domingos de Moraes (Dominguinhos) (1942-2013), Brazilian accordionist and composer, born in Garanhuns-PE. Based on a methodology of technical-musical approach, the study relied on data collection in the form of transcriptions of improvised solos, scores of the composer's works and analysis of phonograph records. The analysis of these data had, as theoretical reference, authors such as Almir Cortes Barreto (2012), who approached the analysis of popular music, more specifically the elements of baião, frevo and choro, and adapted Kenny and Gellrich's (2002) jazz theory of analysis to highlight fundamental elements of the Brazilian music in question. The systematization of these elements contributed to identify such uses in Dominguinhos' music, as in the constitution of some melodic examples, as well as the concept of "standard frame," which addresses formal aspects of Brazilian popular music in the genres worked on. Besides him, Rafael Gonçalves (2017) worked on elements of interaction and narrativity in improvisation, with the use of paraphrases, tradings, and the metaphor of "telling a story" with improvisation. Acácio Tadeu Piedade (2005) contributed the concept of friction of musicalities, used to reflect on the hybridization process between musical genres in Dominguinhos' work. A catalog of phrasing, melodic patterns, arpeggio patterns, and other practical elements that exemplify Dominguinhos' compositional style were catalogued. By highlighting characteristics of his style, the idiomatic characteristics of the Brazilian accordion present in his works were outlined, as well as an analysis of his career was performed, by highlighting remarkable and recurrent elements that developed in his career as a composer, performer and improviser. From there, these musical elements were made explicit to contribute to various works, such as musical compositions, arrangements and didactic methods that can bring Dominguinhos' work in the form of practical musical material.
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Raíza Silva de Andrade
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História de vida de duas mulheres na música e suas narrativas de empoderamento
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Orientador : DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MEMBROS DA BANCA :
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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ELIZEU CLEMENTINO DE SOUZA
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Data: 30/01/2023
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Esta pesquisa teve como objetivo geral compreender de que forma duas mulheres, instrumentistas e professoras de música constroem suas Histórias de Vida com a música. Como objetivos específicos busquei elucidar suas estratégias e caminhos para criar espaços de empoderamento no campo; trazer a visão de si em seu reconhecimento como musicistas empoderadas; entrelaçar essa visão na alteridade de como se dá essa relação com o outro no processo de empoderamento no meio musical. O referencial teórico está fundamentado principalmente no conceito de empoderamento e suas dimensões, trazendo também reflexões sobre a inter-relação entre música e gênero, discutindo a neutralidade da representação feminina na história da música e de que forma as mulheres passaram a ser pensadas como agentes históricos. Os pressupostos teórico-metodológicos se fundamentam na abordagem das Histórias de Vida, referencial este que, por meio da técnica de entrevista narrativa (auto)biográfica, sugere uma ressignificação do vivido por parte das colaboradoras, trazendo um novo sentido à sua historicidade. As análises indicam forte ligação entre o percurso formativo das colaboradoras e seus processos de empoderamento, sendo suas relações com ensino, aprendizagem e pesquisas no campo da música, seus principais meios de fortalecimento e (auto)reconhecimento neste campo. O próprio ato de narrar, na perspectiva da reflexividade narrativa, é compreendido também como uma forma de empoderar-se, ao localizar quem narra em um papel triplo, como autora, atriz e narradora de sua própria história.
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This research had as general objective to understand how two women, instrumentalists and music teachers build their Life Stories with music. As specific objectives, I sought to elucidate their strategies and ways to create spaces for empowerment in the field; bring the vision of themselves in their recognition as empowered musicians; intertwine this vision in the otherness of how this relationship with the other takes place in the process of empowerment in the musical environment. The theoretical framework is mainly based on the concept of empowerment and its dimensions, also bringing reflections on the interrelationship between music and gender, discussing the neutrality of female representation in the history of music and how women came to be thought of as historical agents. The theoretical-methodological assumptions are based on the approach of Life Stories, a reference that, through the (self)biographical narrative interview technique, suggests a re-signification of the experience by the collaborators, bringing a new meaning to their historicity. The analyzes indicate a strong link between the formative path of the collaborators and their empowerment processes, with their relationships with teaching, learning and research in the field of music being their main means of strengthening and (self)recognition in this field. The very act of narrating, from the perspective of narrative reflexivity, is also understood as a way of empowering oneself, by locating the narrator in a triple role, as author, actress and narrator of her own story.
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Thanise Barbosa Pinto Silva
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O que há de harmônico na melodia? Três harmonizações de uma canção
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Orientador : FLAVIO SANTOS PEREIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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FLAVIO SANTOS PEREIRA
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SERGIO NOGUEIRA MENDES
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RENATO DE VASCONCELLOS
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SÉRGIO PAULO RIBEIRO DE FREITAS
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Data: 08/02/2023
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Este trabalho de pesquisa é resultado da busca de respostas à pergunta “o que há de harmônico na melodia?”. Explora o processo criativo da harmonização no âmbito da música brasileira popular, dividindo este processo nas modalidades de harmonia primária, que consiste no reconhecimento do que há de intrinsecamente harmônico na melodia, e harmonia secundária, que consiste na concepção de uma harmonia essencialmente criativa, liberta do que se reconhece como intrinsecamente harmônico na melodia. Com o propósito de compreender o processo criativo da harmonização, foi realizada uma experimentação criativa com as compositoras-arranjadoras Célia Vaz, Débora Gurgel e a autora deste trabalho, que consistiu na harmonização da melodia da música Todas as manhãs, composta por esta autora, com letra de Letícia Fialho. A partir das harmonizações primárias e secundárias originadas dessa experimentação, realizaram-se análises comparativas com o intuito de compreender os fundamentos das decisões harmônicas em comum, elucidar a diversidade das soluções onde esta ocorreu, e respectivas motivações. Para nos aparelharmos para o trabalho de análise, foram abordadas três melodias do repertório de música brasileira popular a fim de reconhecer o que havia de intrinsecamente harmônico em cada uma delas e como essa harmonia intrínseca, primária, relaciona -se com a harmonia essencialmente criativa, secundária, concebida pelas(os) compositoras(es). A abordagem da experimentação criativa foi ampliada por meio de entrevistas não-dirigidas e da consulta às gravações do processo criativo de harmonização feitas pelas próprias compositoras-arranjadoras. As análises musicais deste trabalho foram fundamentadas nos princípios de Nicholas Cook (1987) e de Barrie Nettles e Richard Graf (1997). As perspectivas de Leonard Meyer (1956), Philip Tagg (1982) Fayga Ostrower (1987), John Blacking (2007) e Sérgio de Freitas (2010) foram incorporadas ao trabalho para expandir a análise musical e aprofundar a investigação do processo criativo. Os resultados obtidos consistiram na identificação de aspectos que propiciam o reconhecimento das implicações harmônicas das melodias e motivações que guiam o processo criativo. O trabalho de pesquisa demonstrou que o processo de reconhecimento da harmonia inerente a uma melodia não é dotado de objetividade, apresentando possibilidades e alternativas que variam de acordo com a(o) compositora(or)-arranjadora(or). Por outro lado, tal reconhecimento pode ser admitido pelo grupo social que estabelece as regras que envolvem expectativa e competência no contexto em que esse reconhecimento se efetiva. Demonstrou-se que a harmonia essencialmente criativa, denominada secundária, possui espectro amplo o suficiente para ser completamente desvinculada da harmonia inerente ou primária.
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This research work is the result of the search for answers to the question “what is harmonic in melody?”. It explores the creative process of harmonization in the context of popular Brazilian music, dividing this process into primary harmony, which consists of recognizing what is intrinsically harmonic in the melody, and secondary harmony, which consists of the conception of an essentially creative harmony, freed from what is recognized as intrinsically harmonic in the melody. With the purpose of understanding the creative process of harmonization, a creative experimentation was carried out with the composer-arrangers Célia Vaz, Débora Gurgel and the author of this work, which consisted of harmonizing the melody of the song Todas as manhãs, composed by this author, with lyrics by Leticia Fialho. Based on the primary and secondary harmonies arising from this experimentation, comparative analyzes were carried out with the aim of understanding the fundamentals of the harmonic decisions in common, elucidating the diversity of solutions where this occurred, and the respective motivations. In order to prepare ourselves for the work of analysis, three melodies from the repertoire of popular Brazilian music were approached to the extent of recognizing what was intrinsically harmonic in each of them and how this intrinsic, primary harmony is related to the essentially creative, secondary harmony conceived by the composer(s). The approach to creative experimentation was expanded through non-directed interviews and consulting of recordings of the creative process of harmonization made by the composer-arrangers themselves. The musical analyzes of this work were based on the principles of Nicholas Cook (1987) and Barrie Nettles and Richard Graf (1997). The perspectives of Leonard Meyer (1956), Philip Tagg (1982) Fayga Ostrower (1987), John Blacking (2007) and Sérgio de Freitas (2010) were incorporated into the work to expand the musical analysis and deepen the investigation of the creative process. The obtained results consisted in the identification of aspects that propitiate the recognition of harmonic implications of the melodies and motivations that guide the creative process. The research work demonstrated that the process of recognition of the harmony inherent to a melody is not endowed with objectivity, presenting possibilities and alternatives that vary according to the composer-arranger. On the other hand, such recognition can be admitted by the social group that establishes the rules that involve expectation and competence in the context in which this recognition takes place. It has been demonstrated that the essentially creative harmony, called secondary, has a wide enough spectrum to be completely detached from the inherent or primary harmony.
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ERIKA KALLINA FARIAS DE OLIVEIRA
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O caminho se faz ao caminhar : Projetos de Vida com a música de duas cantoras de Brasília
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Orientador : DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MEMBROS DA BANCA :
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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JESSICA DE ALMEIDA
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MARIA DA CONCEIÇÃO FERRER BOTELHO SGADARI PASSEGGI
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Data: 07/03/2023
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Este trabalho tem como objeto de estudo o projeto de vida com a música de duas cantoras residentes em Brasília. Estabeleci como objetivo geral: compreender nas narrativas autobiográficas de duas cantoras, modos de constituir-se nos projetos de vida com a música. Nesta direção, os objetivos específicos foram: evidenciar como as experiências com a música delinearam os caminhos traçados na configuração de seus projetos de vida; analisar como elas dão sentidos a uma vida projetada com a música; e compreender como elas se reconhecem como cantoras. Para chegar a compreensões e reflexões sobre a proposta desse estudo, a pesquisa (auto)biográfica revelou-se como mais apropriada, fundamentada no conceito projeto de vida de Maria da Conceição Passeggi e Luciana Medeiros da Cunha, baseada na figura do indivíduo-projeto de Christine Delory-Momberger; e dos sujeitos empírico, epistêmico, biográfico de Passeggi e sujeito musicobiográfico de Delmary Abreu. O dispositivo para a coleta de dados foi a entrevista narrativa autobiográfica. No diálogo com as duas cantoras, foram revelados como trilhas indicativas de seus modos de constituir-se com a música: a escolha pela música, a constituição na formação e nas experiências com a música e o reconhecimento que elas fazem de si com a música. Dessa forma, o projeto de vida com a música, se constitui como um processo de ações minúsculas praticadas pelas cantoras no interior de cada contexto, cada palco por onde seu cantar permeia, e também por cada atividade desempenhada com a música. Essas ações vão constituindo as cantoras em profissionais
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This work has the life project with music of two singers residing in Brasilia as the object of study. The general objective established was to understand, in the autobiographical narratives of the two singers, means of constituting themselves in life projects with music. In this sense, the specific objectives were: to emphasize how experiences with music outlined the paths traced in the configuration of their life projects; analyze how they cope with a life that is designed with music; and to grasp how they recognize themselves as singers. In order to come to understandings and reflections on the proposal of this study, the (auto)biographical research proved to be more appropriate, grounded in the concept of the life project by Maria da Conceição Passeggi and Luciana Medeiros da Cunha, based on the figure of the individual-project by Christine Delory-Momberger; including the empirical, epistemic, biographical subjects by Passeggi and the music-biographical subject by Delmary Abreu. The data collection method was the autobiographical narrative interview. Throughout the conversation with both singers, the following was revealed as indicative trails of their ways of constituting themselves with music: choosing music, the constitution in training and experiences with music and the acknowledgement they make of themselves with music. In this way, the life project with music is constituted as a process of minor actions taken by the singers within each context, each stage their singing permeates and through each activity performed with music. These factors turn the singers into professionals.
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Lucas Manassés Barbosa
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MÚSICA CÊNICA: UM ESTUDO PRÁTICO E ANALÍTICO ATRAVÉS DE SEUS DESDOBRAMENTOS NA PRODUÇÃO DE ESTERCIO MARQUEZ CUNHA
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Orientador : FLAVIO SANTOS PEREIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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FLAVIO SANTOS PEREIRA
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ANTENOR FERREIRA CORREA
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SERGIO NOGUEIRA MENDES
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GUSTAVO CARDOSO BONIN
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Data: 31/03/2023
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Neste trabalho, entendemos como materiais cênicos tudo aquilo que é projetado no palco e, sendo manipulados composicionalmente, influem principalmente no aspecto visual da performance. Sob essa perspectiva, nos propomos investigar os materiais cênicos sob ângulos diferentes: através da análise de sua presença e função em Solilóquio (2021) e Dressur (1976 – 1977), de Estercio Marquez Cunha e Mauricio Kagel, respectivamente. Tratamos de uma questão em comum para os dois compositores: suas ressalvas a respeito do surgimento das novas tecnologias de gravação e reprodução de música, a fim de entender como elas são tratadas nas diferentes posturas estéticas desses dois compositores. Por fim, se tratando de uma prática nova, na qual diferentes compositores adotam diferentes termos e definições para suas experiências, propomos uma discussão das terminologias que importam a esta pesquisa: a música teatro de Estercio Marquez Cunha, o teatro instrumental de Mauricio Kagel e a música cênica, termo adotado por nós mesmos.
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In this work, we understand scenic materials as everything that is projected onto the stage and, when manipulated compositionally, influences mainly the visual aspect of the performance. From this perspective, we propose to investigate scenic materials from different angles: through the analysis of their presence and function in Soliloquio (2021) and Dressur (1976 – 1977), by Estercio Marquez Cunha and Mauricio Kagel, respectively. We deal with an issue in common for both composers: their reservations regarding the inherent of the new technologies of recording and reproduction of music, in order to understand how they are treated in the different aesthetic postures of these two composers. Finally, as this is a new practice, in which different composers adopt different terms and configurations for their experiences, we propose a discussion of the terminologies that matter to this research: música teatro by Estercio Marquez Cunha, instrumental theater by Mauricio Kagel and the música cênica, a term adopted by ourselves.
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Adriel Correia Amâncio
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ENSINO DE BATERIA ONLINE E O USO DAS TDIC: A VISÃO DOS ESTUDANTES DO CEP-EMB DURANTE O ENSINO MEDIADO POR TECNOLOGIA
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Orientador : PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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MEMBROS DA BANCA :
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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FRANCINE KEMMER CERNEV
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ÉRICO OLIVEIRA FONSECA
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Data: 19/06/2023
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O presente trabalho nasce em um período de instabilidade e mudanças dentro do processo de ensino, a partir da mudança repentina do modelo de aulas presenciais, em um estilo de ensino mediado por tecnologia. Buscamos trazer uma reflexão sobre como se deu o processo de mudança e como funcionaram as aulas de bateria durante este período, tendendo nosso trabalho na visão dos alunos, sobre a utilização das tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC). O objetivo principal é observar como as TDIC foram utilizadas nas aulas de bateria, no Lócus de pesquisa, o Centro de Educação Profissional – Escola de Música de Brasília (CEPEMB). O trabalho se dá através de um estudo de entrevista, onde foram ouvidos três alunos de diferentes momentos da escola, sendo um aluno que estudou todo o seu curso de forma presencial e concluiu com uma formatura online; o segundo, um aluno que começou de forma presencial e migrou para o ensino online; por fim, o terceiro e último aluno, começou o seu curso já de forma online. Os alunos participaram de uma entrevista semiestruturada onde apontaram mudanças na estrutura física da escola, a importância das TDIC em seu aprendizado como complemento, e uma preferência pelo ensino presencial.
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This thesis was written when the teaching process had been going through an unstable and changing period, having a starting point from the sudden change of the on-site classes procedures into a teaching approach mediated by technology. We seek to bring a reflection about how the changing process happened and how the drum set classes worked out during this period, focusing our work on the students' perspective about the use of digital information and communication technologies (DTIC). The main goal is to observe how the DTIC were applied in the drumset classes at the research site, the Center for Professional Education - Brasília Music School (CEP-EMB). The work was done through an interview study, where three students from different moments of the school were heard. The first interviewee was a student who studied his entire course in an on-site class procedure and concluded it with an online graduation; the second one was a student who started in an on-site class procedure and migrated it to online classes, and the third and last student, has started his course already online. The students participated in a semi-structured interview where they pointed out changes in the School's physical structure, the importance of DTIC in their learning (but as a complement) and a preference for on-site teaching.
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Douglas de Oliveira Silva
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DESIGN INSTRUCIONAL: UM ESTUDO SOBRE A PRODUÇÃO DE CONTEÚDOS NA DISCIPLINA DE PRÁTICA DE CONJUNTO DO CURSO DE LICENCIATURA EM MÚSICA A DISTÂNCIA DA UnB
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Orientador : PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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MEMBROS DA BANCA :
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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FLAVIO SANTOS PEREIRA
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SERGIO NOGUEIRA MENDES
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LUCIANA FERNANDES HAMOND
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Data: 14/07/2023
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A área temática desta dissertação é a educação musical a distância e o objeto de estudo é a disciplina de Prática de Conjunto do Curso de Licenciatura em Música a Distância da Universidade de Brasília (UnB). A justificativa desta predileção surgiu em função de os Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA) disponíveis na UnB não possibilitarem as práticas musicais síncronas. O objetivo desse trabalho é investigar quais são as possíveis estratégias pedagógicas que poderão auxiliar os professores que atuam nesse contexto. Partindo do pressuposto de que a teoria do Design Instrucional tem sido utilizada na estruturação de cursos de Educação a Distância (EaD), surge o seguinte problema de pesquisa: em que medida a teoria do Design Instrucional poderá auxiliar os professores que atuam nesse objeto de estudo da UnB? A abordagem metodológica adotada nesse trabalho foi a da pesquisa qualitativa, com o procedimento da pesquisa-ação, em que três estudantesvoluntários matriculados nessa disciplina tiveram aulas com os conteúdos produzidos pelo autor com o referencial teórico do Design Instrucional. Os dados desses participantes foram coletados por entrevistas semiestruturadas e, por meio da análise diagnóstica, foram delineadas as especificidades desse campo de estudo. A teoria do Design Instrucional (FILATRO, 2015) e suas fases (ADDIE) se revelaram conexos à produção de conteúdos dessa disciplina. O resultado esperado é que esse trabalho possa contribuir com futuras pesquisas da Prática de Conjunto a Distância.
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The thematic area of this dissertation is Distance Education in music. The subject of study is the discipline of Distance Education Ensemble Practice in the Distance Education Undergraduate Degree Program in Music at the University of Brasilia (UnB). The fundamentals for this predilection arose because the Virtual Learning Environments (VLE) available at this university do not allow synchronous musical practices. The aim of this work is to investigate what are the possible pedagogical strategies that could help teachers who work in this context. Based on the assumption that the theory of Instructional Design is used in the structuring of Distance Education courses (DE), the following research problem arises: to what extent can the theory of Instructional Design help teachers who work in this subject of study? The methodology adopted in this study was qualitative research with the action research approach in which three student-volunteers enrolled in the discipline had classes with the content produced by the author with the theoretical framework of Instructional Design. The data from these participants was collected through semi-structured interviews, and the diagnostic analysis delineated the specificities of this field of study. Instructional Design theory (FILATRO, 2015) and its phases (ADDIE) proved to be related to the content production of this subject. The expected results are that this work can contribute to future research on distance education practice.
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Elisama Justo
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CANTO CORAL INFANTIL E INFANTOJUVENIL:UMA PESQUISA DE LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO DE TESES E DISSERTAÇÕES À LUZ DA EDUCAÇÃO MUSICAL
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Orientador : DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MEMBROS DA BANCA :
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MARCUS VINICIUS MEDEIROS PEREIRA
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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SERGIO LUIZ FERREIRA DE FIGUEIREDO
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Data: 17/07/2023
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A presente pesquisa, realizada no âmbito de um programa de mestrado acadêmico em música, tem como objetivo investigar como a educação musical tem sido abordada em pesquisas referentes às práticas de canto coral infantil e infantojuvenil. A metodologia consiste na pesquisa bibliográfica com o procedimento de levantamento de teses e dissertações no banco de dados da Biblioteca Digital Brasileira com um recorte temporal entre os anos de 1996 e 2021. Com o panorama histórico do canto coral infantil e infantojuvenil no cenário brasileiro a literatura mostra essa prática no ambiente escolar, no repertório, a concepção de regentes, os benefícios como elemento de socialização e musicalização. A análise descritiva evidenciou o modo como as práticas educativo-musicais no canto coral infantil e infantojuvenil tem se configurado. Os resultados mostram que, nos 13 trabalhos selecionados, embora a prática de canto coral esteja inserida, em sua maioria, no campo da performance, há nítidas contribuições para o fortalecimento de práticas educativo-musicais. A escolha do repertório parece ser a base para ampliar a visão de mundo dos participantes no diálogo com outras culturas. O material de referência a ser utilizado de forma pedagógica pelos regentes e professores de música é um ponto a ser destacado. Outra tendência nas práticas educativo-musicais é a interação social entre os coralistas, possibilitando o crescimento pessoal e grupal, contribuindo para ampliação de mundo, a formação humana e a ideia de pertencimento. Outro aspecto consiste em estudantes se sentirem empoderados no que diz respeito à aquisição de habilidades musicais e experiências artísticas, construídas socialmente com seus pares. Investigar como a educação musical é abordada nessas teses e dissertações é considerar o pensamento de autores que prezam por uma educação de qualidade e que se dá por meio de ações que democratizam os processos de ensino e aprendizagem relacionada às práticas educativas musicais; a utilização de movimentos corporais; a busca de ambiente afetuoso de convivência e inclusão; pela presença de ludicidade e de práticas criativas; pela superação de desafios e busca por soluções e pela formação do regente-educador que sabe integrar conhecimentos musicais, de práticas de regência coral com uma educação musical intencionada em formar pessoas com a música para a vida. Nisso reside o compromisso do regente com a Educação Musical, refletindo sobre o tipo de formação necessária que o licenciando em música necessita para atuar com coro infantil e infantojuvenil em ambiente escolar. A formação profissional compõe um conjunto de saberes, competências e habilidades como regência, técnica vocal e educação musical consolidando a performance com a educação musical no canto coral infantojuvenil.
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The present research, carried out within the framework of an academic master's program in music, aims to investigate how music education has been approached in research referring to children's and juvenile choir singing practices. The methodology consists of bibliographic research with the procedure of surveying theses and dissertations in the Brazilian Digital Library database with a time frame between the years 1996 and 2021. With the historical panorama of children's and juvenile choir singing in the Brazilian scenario, literature shows this practice in the school environment, in the repertoire, the conception of conductors, the benefits as an element of socialization and musicalization. The descriptive analysis showed how the educational-musical practices in children's and juvenile choir singing have been configured. The results show that, in the 13 selected works, although the practice of choral singing is inserted, for the most part, in the field of performance, there are clear contributions to the strengthening of educational-musical practices. The choice of repertoire seems to be the basis for expanding the participants' worldview in the dialogue with other cultures. The reference material to be used in a pedagogical way by conductors and music teachers is a point to be highlighted. Another trend in educational-musical practices is the social interaction between choristers, enabling personal and group growth, contributing to expanding the world, human formation and the idea of belonging. Another aspect consists of students feeling empowered with regard to the acquisition of musical skills and artistic experiences, socially constructed with their peers. Investigating how music education is addressed in these theses and dissertations is to consider the thinking of authors who value quality education and that takes place through actions that democratize the teaching and learning processes related to musical educational practices; the use of body movements; the search for an affectionate environment of coexistence and inclusion; by the presence of lucidity and creative practices; for overcoming challenges and searching for solutions and for training conductor-educators who know how to integrate musical knowledge, choral conducting practices with a musical education intended to train people with music for life. Therein resides the conductor's commitment to Music Education, reflecting on the type of necessary training that music graduates need to work with a children's and youth choir in a school environment. Professional training comprises a set of knowledge, skills and abilities such as conducting, vocal technique and musical education, consolidating performance with musical education in children's and youth choir singing.
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Ederson Luiz da Silva
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PRÁTICA MUSICAL E HUMANIZAÇÃO: UMA PESQUISA-AÇÃO EM UMA OFICINA DE MÚSICA NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO BÁSICA
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Orientador : FLAVIA MOTOYAMA NARITA
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MEMBROS DA BANCA :
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FLAVIA MOTOYAMA NARITA
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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PAULO ROBERTO AFFONSO MARINS
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ILZA ZENKER LEME JOLY
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Data: 04/09/2023
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Esta dissertação busca refletir sobre a prática de uma oficina de música baseada em vivências educacionais humanizadoras para vinte professoras e três professores da Educação Básica, não especialistas em música. Este grupo, chamado "Centro de vivências Lúdicas - Oficinas Pedagógicas", trabalha em um contexto de formação continuada para professores de escola pública no Distrito Federal. Como objetivos secundários, essa pesquisa: a) analisou a oficina de música ofertada como meio de atingir uma formação continuada humanizadora; b) refletiu sobre a aprendizagem musical nessa oficina, em uma prática colaborativa; e c) discutiu meu processo pessoal de humanização neste período de pesquisa. Ela baseia-se nos estudos teóricos de Paulo Freire para explicar a humanização como uma busca pelo “ser mais” na atuação e conscientização educativa no conhecimento de si e do mundo. A educação musical, como vivência e aprendizado, pôde desempenhar um papel importante neste contexto. Esse estudo qualitativo foi conduzido por uma pesquisa-ação-existencial, segundo Barbier (2002). Pontos importantes desta metodologia são a participação ativa, a inventividade e autonomia nos processos educativos, arte, discussão e reflexão sobre os temas propostos. A coleta de dados foi realizada no ano de 2022, durante quatro meses, por meio de observação participante, análise de gravações de áudios e vídeos da oficina, questionários, rodas de conversa e entrevista individual semiestruturada com os participantes. Por meio da triangulação de dados e análise temática, ressalto a importância da humanização na formação continuada. Na análise, destaco como temas: o cuidado com o outro, desde as instâncias institucionais às relações comunitárias e pessoais em um ver/acolher o outro como uma porta respeitosa e afetiva para sua cultura, suas potencialidades e fragilidades; o diálogo colaborativo como fator agregador para um aprendizado; a liberdade musical inserida na prática educativa, que traduziu um sentimento de criação e ludicidade nos participantes; o “eu posso " como autoestima para aprender mais; e a estesia como experiência de integração humana.
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This dissertation aims to reflect on a music workshop based on humanizing practices in education offered to twenty female and three male Primary and Secondary school teachers who are not specialists in Music. This group, called “Centro de Vivências Lúdicas- Oficinas Pedagógicas”, works in continuing education, offering courses for government-funded school teachers in the Federal District of Brazil. This piece of research had the following purposes: a) to analyse the music workshop as a means to achieve a humanizing continuing education; b) to reflect on the musical learning in a collaborative practice and; c) to discuss my own process of humanization during this research period. Humanization in this work is based on theoretical studies of Paulo Freire in a search for “being more fully human” through acting and being consciously aware of ourselves and of the world. Music education, as an experience and learning process, can play an important role in this context. This qualitative study followed Barbier’s (2002) existential approach to action research. Important points in this methodology are active participation, inventiveness and autonomy in educational processes, art, discussion and reflection on the proposed themes. Data collection was carried out during the year 2022, in a period of four months, through participant observations, analysis of audios and videos recorded in the workshop, questionnaires, group conversations and individual semi-structured interviews. Through data triangulation and thematic analysis, I emphasize the importance of humanization in continuing education. The following themes are highlighted: the care for others, from institutional instances to community and personal relationships, seeing and accepting the other as a respectful and affectionate gateway to their culture, potentialities, and difficulties; collaborative dialogue as an aggregating factor for learning; musical freedom embedded in the educational practice, translated into creativity and playfulness; the feeling of “I can” as self-esteem to learn more and; aesthesia as a human integration experience.
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Mathews Vinicius Justiniano Fonseca da Silva
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Criação Musical nos Jogos Digitais: Técnicas Composicionais Verificadas em Final Fantasy VII Remake
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Orientador : ANTENOR FERREIRA CORREA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTENOR FERREIRA CORREA
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BOJIN ILIEV NEDIALKOV
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MAURICIO GOMES DA SILVA FONTELES
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CIRO INACIO MARCONDES
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Data: 15/09/2023
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Nosso objetivo nessa dissertação foi estudar a criação musical aplicada aos jogos digitais, explorando as especificidades técnicas propostas por esse meio. Buscamos reunir e sistematizar as técnicas composicionais aplicadas aos jogos digitais verificadas na literatura didática e acadêmica sobre o tema. Para tanto, realizamos uma análise auditiva da música de Final Fantasy VII Remake, com intuito de observar as relações entre as prescrições da bibliografia revisada e a aplicação destas técnicas e conceitos no jogo. Dessa maneira, foi possível destacar os pontos de convergência, de divergência e de extrapolação entre o sugerido pela literatura e o constatado na análise.
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Our goal in this dissertation was to study musical creation applied to videogames, exploring the technical peculiarities proposed by this medium. We seek to gather and systematize the compositional techniques applied to videogames found in didactic and academic literature on the subject. To this end, we carried out an auditory analysis of the Final Fantasy VII Remake soundtrack, in order to observe the relationships between the prescriptions of the revised bibliography and the application of these techniques and concepts in that game. In this way, it was possible to highlight points of convergence, divergence and extrapolation between what was suggested in the literature and what was found in our analysis.
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Marcus Venícius Alves Silva
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O TORÉ XUKURU DO ORORUBÁ: interlocuções sonoras como opção descolonial
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Orientador : FLAVIA MOTOYAMA NARITA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTENOR FERREIRA CORREA
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FLAVIA MOTOYAMA NARITA
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GERSEM JOSE DOS SANTOS LUCIANO
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RODRIGO DE AZEREDO GRÜNEWALD
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Data: 05/12/2023
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A presente dissertação de mestrado apresenta uma inquietação sobre o Toré. Essa manifestação consiste em uma prática coletiva realizada por povos indígenas que habitam o Nordeste brasileiro envolvendo dança, música, ritual religioso e (re)afirmação da identidade étnica do povo quando executado em mobilizações políticas. O foco desta pesquisa foi o Toré do povo Xukuru do Ororubá (Pesqueira e Poção/PE) e suas possíveis contribuições para práticas músicopedagógicas descolonizadas. Como objetivos específicos, busquei discutir a percepção de alguns indígenas sobre o Toré Xukuru do Ororubá; descrever os aspectos sonoros do Toré; e refletir sobre a possibilidade do Toré em práticas músico-pedagógicas. A metodologia adotada nesta pesquisa foi o estudo de caso único incorporado. Este tipo de metodologia traz como foco um caso único, incorporando unidades de análise que ajudem na discussão central. O caso que foi tratado neste estudo consiste na manifestação do Toré, e as unidades de análise incorporadas foram o ritual público de São João do povo Xukuru do Ororubá (Pesqueira e Poção/PE) e breves imersões em escolas indígenas. A celebração do São João foi observada nos dias 23 e 24 de junho de 2022 na aldeia Vila de Cimbres e as imersões nas escolas ocorreram nos dias 23 e 24 de agosto de 2022. Este trabalho destaca o quão crucial é refletirmos, primeiramente, sobre as contribuições do Toré para a transformação de nosso modo de pensar que, muitas vezes, está pautado em nossa incapacidade de considerar uma pluralidade de conhecimentos existentes, sejam eles musicais ou não. Em segundo lugar, a partir da investigação de práticas sonoras, este trabalho aponta possibilidades de reflexões distintas, sobretudo, considerando a interlocução entre o Toré e práticas músico-pedagógicas como uma opção descolonial.
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This Master’s dissertation presents a study about the Toré. This manifestation consists in a collective practice involving dancing, music, religious rituals and, when performed in political acts, the (re)affirmation of the ethnic identity of the indigenous people who inhabit the Brazilian Northeast region. The focus of this research was the Toré performed by the Xukuru do Ororubá people (Pesqueira and Poção/PE) and its possible contribution for decolonized music teaching practices. Specifically, I aimed to discuss how some Xukuru do Ororubá people perceived the Toré; to describe the sound making aspects of that Toré; and to ponder the possibility of the Toré in music teaching practices. The methodology adopted in this research was the embedded single-case study, which presents subunits of analyses within a single case. The Toré was the single case and its subunits of analyses were the public ritual of São João celebrated by the Xukuru do Ororubá people (Pesqueira e Poção/PE) and brief immersions in indigenous schools. The celebrations of São João were observed on the 23rd and 24th of June, 2022, on the village named Vila de Cimbres and the immersions in the schools occurred on the 23rd and 24th of August, 2022. This work highlights how crucial it is to reflect, firstly, on the contributions of the Toré to change our thinking, which, many times, is based on our inability to consider a plurality of existing knowledges, either musical or not. Secondly, through the investigation of the sound making practices, this work points at possibilities of distinct thoughts, especially considering the Toré in music teaching practices as a descolonial option.
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Carlos Eduardo Santos Oliveira
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ASPECTOS PEDAGÓGICOS DA TÉCNICA DE ARCO EM 13 DOS 26 PRELÚDIOS CARACTERÍSTICOS E CONCERTANTES PARA VIOLINO “SÓ” DE FLAUSINO VALLE
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Orientador : RICARDO JOSE DOURADO FREIRE
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MEMBROS DA BANCA :
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RICARDO JOSE DOURADO FREIRE
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SERGIO NOGUEIRA MENDES
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JOAO PAULO MACHADO
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RUBENS RUSSOMANNO RICCIARDI
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Data: 06/12/2023
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Além de qualificações como advogado, professor de história da música, virtuoso do violino e compositor; Flausino Valle desempenhou um importante papel em Belo Horizonte na primeira metade do século XX. Deixou obras para violino e piano, voz e piano, flauta e piano, coro e violino solo, além de inúmeros arranjos para violino. Seus 26 Prelúdios Característicos e Concertantes para Violino “Só” são uma obra altamente original dentro do repertório violinístico brasileiro, combinando técnica tradicional com temas folclóricos e um uso inusitado do instrumento. Esta pesquisa visa compreender aspectos pedagógicos da técnica de arco da obra de Flausino Valle através da análise técnica dos 26 Prelúdios Característicos e Concertantes Para Violino Só, a fim de fornecer subsídios para uma interpretação musical coerente com as intenções do compositor. A metodologia adotada nesta pesquisa foi a de caráter exploratório, tendo como objetivos específicos: guiar e fornecer orientações sobre a forma de interpretar a escrita de Flausino Valle nos Prelúdios para Violino Só, como aplicar a escrita de Flausino Valle ao violino, com foco na técnica de arco; propor às instituições de ensino musical, escolas de violino, a aplicação de alguns dos Prelúdios de Flausino Valle como parte do programa de formação de violinistas. Conclui-se que a inovação na obra de Valle está presente principalmente no uso e combinação de técnicas instrumentais usadas por ele para reproduzir influências de seu meio social, e seu nacionalismo descritivo se mostra presente em todos Prelúdios para Violino “Só”. Os prelúdios escolhidos pelo autor deste trabalho vão de encontro com a clara intenção de Flausino Valle de introduzi-los academicamente no repertório para formação de jovens violinistas.
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In addition to other qualifications as a lawyer, professor of music history, violin virtuoso and composer, Flausino Valle played an important role in Belo Horizonte in the first half of the 20th century. He left works for violin and piano, voice and piano, flute and piano, choir and solo violin, as well as countless arrangements for violin. His 26 Preludes Characteristics and Concertantes for Solo Violin are a highly original work within the Brazilian violin repertoire, combining traditional technique with folk themes and an unusual use of the instrument. This research aims to understand the musical content of Flausino Valle's work through his 26 Preludes Characteristics and Concertantes for Solo Violin, in order to provide support for a musical interpretation consistent with the composer's intentions. The methodology adopted in this research was exploratory in nature, with the following specific objectives: i) to guide and provide guidance on how to interpret Flausino Valle's writing in the Preludes for Violino Só: ii) how to apply Flausino Valle's writing to the violin, focusing on bow technique; iii) propose to musical education institutions, violin schools, the application of some of Flausino Valle's Preludes as part of the violinist training program. It is concluded that the innovation in Valle's work is present mainly in the use and combination of instrumental techniques used by him to reproduce influences from his social environment, and his descriptive nationalism is present in all Preludes for solo violin. The preludes chosen by the author of this research are in line with Flausino Valle's clear intention of introducing them academically into the repertoire for training young violinists.
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Luan Augusto Langaro Teixeira
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MILONGA SOLTA NO ESPAÇO: A MÚSICA EM TRÂNSITO A PARTIR DA (DES)CONSTRUÇÃO DE UMA CULTURA EM RAMIL E DREXLER
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Orientador : BEATRIZ DUARTE PEREIRA DE MAGALHAES CASTRO
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MEMBROS DA BANCA :
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BEATRIZ DUARTE PEREIRA DE MAGALHAES CASTRO
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FELIPE BATISTELLA ALVARES
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FLAVIO SANTOS PEREIRA
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MATTHIAS LEWY
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Data: 13/12/2023
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A presente pesquisa busca analisar a milonga e suas características transitórias na fronteira sul do Brasil, exemplificadas pelas obras de dois compositores, Vitor Ramil e Jorge Drexler. Baseado em autores dos campos da musicologia (Cook, 2001), antropologia (Canclini, 2008, Martin-Barbero, 1997, Grimson, 2011) e estudos culturais (Hall, 2006), leva-se em conta as transformações presentes no desenvolvimento do gênero e sua relação com o meio cultural, através das construções e desconstruções culturais e suas relativas dinâmicas estéticas, as quais são expressas nos exemplos propostos. Sobre a milonga, é analisado o seu surgimento e sua inevitável transformação dentro da música popular, a partir da sua gênese e sua relação com o espaço geográfico-cultural, bem como sua evolução em termos dos seus materiais musicais intrínsecos. Dessa forma, contextualiza-se o intercâmbio de sonoridades que fica inerente a esse processo e que transforma a milonga em um agente de significação estético-cultural dentro da obra dos compositores estudados. Com especial atenção ao território gaúcho e brasileiro, busco entender o desenvolvimento da cultura criada no Rio Grande do Sul e sua relação crítica e estética com o trabalho de Ramil, através principalmente da sua obra A Estética do Frio. Utilizo-me também de Drexler, uruguaio, para triangular esse processo e procurar a reverberação da mesma ideia cultural e musical em outro lado da fronteira, através do conceito de Templadismo, buscando exceder o limite geográfico e assim entender as relações de tempo e espaço que os autores descrevem em sua obra. Para tanto, além da aproximação conceitual, analiso duas canções, uma de cada compositor, utilizando-as como objeto de materialização dos conceitos apresentados. De Ramil, escolhi a canção Indo ao Pampa, enquanto para exemplificar os processos de Drexler, faço uso de Milonga del Moro Judío.
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This research seeks to analyze the milonga and its dynamic characteristics on the southern border of Brazil, exemplified by the works of two composers, Vitor Ramil and Jorge Drexler. Based on authors from the fields of musicology (Cook, 2001, Trotta, 2008), anthropology (Canclini, 2008, Martin-Barbero, 1997, Grimson, 2011) and cultural studies (Hall, 2006), taking into account the transformations present in the development of the genre and its relationship with the cultural environment, through cultural constructions and deconstructions and their relative aesthetic dynamics, which are expressed in the proposed musical examples. Regarding the milonga, its emergence and its inevitable transformation within popular music are analyzed, based on its genesis and its relationship with the geographical-cultural space, as well as its transformation in terms of its intrinsic musical materials. Thereby, the exchange of sounds that is inherent to this process and which transforms the milonga into an agent of aesthetic-cultural significance within the work of the composers studied is contextualized. With special attention to the Gaucho and Brazilian territory, I seek to understand the development of the culture created in Rio Grande do Sul and its critical and aesthetic relationship with Ramil's work, mainly through his work A Estética do Frio. I also use Drexler, a Uruguayan, to triangulate this process and look for the reverberation of the same cultural and musical idea on the other side of the border, through the concept of Templadismo, seeking to exceed the geographical limit and thus understand the relationships of time and space that the authors describe in their work. To this end, in addition to the conceptual approach, I analyze some songs, based on existing publications on the composers' musical work and their own transcriptions, using them as an object to materialize the concepts presented.
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Jéssica Franciéli Fritzen
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A IMITAÇÃO RECÍPROCA DOS PADRÕES TONAIS NA TEORIA DE APRENDIZAGEM MUSICAL DE EDWIN E. GORDON
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Orientador : RICARDO JOSE DOURADO FREIRE
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELITA MARIA VANDER BROOCK SCHULTZ
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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FABIANA LEITE RABELLO MARIANO
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RICARDO JOSE DOURADO FREIRE
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Data: 15/12/2023
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A presente dissertação apresenta resultados sobre como ocorre a imitação vocal na aprendizagem musical de crianças de dois anos que frequentam aulas de musicalização. A problemática desta pesquisa surge a partir da dualidade da imitação na aprendizagem musical. Por um lado, ela é entendida como um processo de aprendizagem, por outro lado, uma ação mecanizada que não gera criatividade. O referencial teórico desta pesquisa discute essa dicotomia por meio da Teoria de Aprendizagem Musical (TAM) de Edwin E. Gordon. O autor apresenta três tipos de aprendizagens musicais pelas quais as crianças passam na primeira infância: aculturação, imitação e assimilação. Ele explica que as crianças aprendem música, assim como aprendem a falar. Os modelos de voz cantada, bem como os padrões tonais, são os meios para ensinar a criança a cantar. Tendo em vista estas considerações, a presente dissertação buscou compreender como ocorre a imitação dos padrões tonais de crianças de dois anos em aulas de musicalização. A revisão de literatura apontou que a imitação vocal é uma comunicação entre adulto e bebê que gera sincronia tonal, temporal e afetiva entre a díade. De abordagem qualitativa, esta pesquisa investigou uma turma de musicalização de crianças com idades entre dois e três anos de uma escola de música privada de Brasília/DF, na qual tem sua base pedagógica a TAM. Utilizou-se o estudo de casos múltiplos (Yin, 2001) para cruzar dados de cada caso único, identificando e caracterizando as manifestações musicais e expressivas imitativas dos padrões tonais. Foram utilizadas a observação participante (Gil, 2008), o questionário (Gil, 2008) e a videogração (Carvalho, 2004) como procedimentos metodológicos. Utilizou-se a análise qualitativa de episódios de interação (Pedrosa; Carvalho, 2005) como procedimento analítico. Como resultado, foi identificado que a imitação dos padrões tonais de crianças de dois anos em aulas de musicalização ocorre de diversas formas, especialmente pela imitação recíproca, compreendida como um diálogo imitativo recíproco em que adulto e criança trocam um conhecimento musical de forma mútua. A afetividade é identificada como a base da imitação, tendo em vista os vínculos seguros proporcionados pelos cuidadores e professores de música, os modelos de voz cantada, o contato visual, o direcionamento, a atenção, o engajamento e o silêncio como emergentes da imitação na aprendizagem musical. A imitação recíproca foi identificada como um processo de audiação preparatória, tendo como função a organização e a discriminação dos padrões tonais e rítmicos por meio da interação musical recíproca, potencializando a audiação preparatória da criança. A intencionalidade, o protagonismo, a discriminação dos padrões tonais, a sintaxe musical e a sincronia tonal foram caracterizados como processos de aprendizagem musical por meio da imitação recíproca. A orientação bidirecional do professor de música, potencializa a aprendizagem musical por meio da imitação. Do contrário, a orientação unidirecional, pode estabilizar a aprendizagem musical na imitação.
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This dissertation presents results on how vocal imitation occurs in the musical learning of two-year-old children who attend music classes. The problem of this research arises from the duality of imitation in musical learning. On the one hand, it is understood as a learning process, on the other hand, a mechanized action that does not generate creativity. The theoretical framework of this research discusses this dichotomy through Edwin E. Gordon's Musical Learning Theory (TAM). The author presents three types of musical learning that children go through in early childhood: acculturation, imitation and assimilation. He explains that children learn music, as well as learning to speak. Singing voice models, as well as tonal patterns, are the means to teach children to sing. Bearing these considerations in mind, this dissertation sought to understand how the imitation of tonal patterns occurs in two-year-old children in music classes. The literature review showed that vocal imitation is a communication between adult and baby that generates tonal, temporal and affective synchrony between the dyad. With a qualitative approach, this research investigated a musicalization class of children aged between two and three years old at a private music school in Brasília/DF, in which TAM has its pedagogical base. The multiple case study (YIN, 2001) was used to crossreference data from each unique case, identifying and characterizing the musical and expressive manifestations imitative of tonal patterns. Participant observation (GIL, 2008), questionnaire (GIL, 2008) and video recording (CARVALHO, 2004) were used as methodological procedures. Qualitative analysis of interaction episodes (PEDROSA; CARVALHO, 2005) was used as an analytical procedure. As a result, it was identified that the imitation of the tonal patterns of two-year-old children in musicalization classes occurs in different ways, especially through reciprocal imitation, understood as a reciprocal imitative dialogue in which adults and children exchange musical knowledge in a mutual way. Affectivity is identified as the basis of imitation, considering the secure bonds provided by caregivers and music teachers, the models of singing voice, eye contact, direction, attention, engagement and silence as emerging from imitation in musical learning. Reciprocal imitation was identified as a process of preparatory audiation, with the function of organizing and discriminating tonal and rhythmic patterns through reciprocal musical interaction, enhancing the child's preparatory audiation. Intentionality, protagonism, discrimination of tonal patterns, musical syntax and tonal synchrony were characterized as musical learning processes through reciprocal imitation. The music teacher's bidirectional guidance enhances musical learning through imitation. Otherwise, unidirectional guidance can stabilize musical learning in imitation.
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Larisse Teixeira Ewerton
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O ESPAÇO CONSTITUTIVO DAS EXPERIÊNCIAS DA FORMAÇÃO: um estudo de entrevista narrativa (auto)biográfica com uma educadora musical waldorf
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Orientador : DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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MEMBROS DA BANCA :
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DELMARY VASCONCELOS DE ABREU
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JESSICA DE ALMEIDA
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MARIA CECILIA DE ARAUJO RODRIGUES TORRES
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RICARDO JOSE DOURADO FREIRE
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Data: 20/12/2023
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Esta pesquisa tematiza a experiência da formação com o uso das narrativas (auto)biográficas de uma educadora musical Waldorf. O objetivo da pesquisa consiste em compreender as experiências da formação de Inês Hartt. Ao analisar os motivos recorrentes como o lugar da experiência da educadora com a pedagogia Waldorf, evidencio as contribuições que essa educadora traz para a Pedagogia Waldorf e para a formação de outros profissionais que atuam com esta pedagogia. O referencial teórico consiste nos fundamentos das narrativas de formação em educação embasados por Delory-Momberger. A metodologia está centrada no método (auto)biográfico cuja fonte incide na entrevista narrativa (auto)biográfica. Para o processo de análise as unidades temáticas foram pensadas em tramas narrativas na perspectiva de Paul Ricoeur. Os resultados mostram as narrativas de formação (auto)biográficas, como experiência da formação de Inês e suas contribuições com a Pedagogia Waldorf. Isso permitiu considerar que a autora de sua própria vida busca, em suas experiências formativas, investigar-se, compreender-se e sistematizar-se em suas próprias experiências da formação.
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This research thematizes the experience of training using the (auto)biographical narratives of a Waldorf music educator. The aim of the research is to understand Inês Hartt's training experiences. By analyzing the recurring motifs such as the place of the educator's experience with Waldorf pedagogy, I highlight the contributions that this educator brings to Waldorf Pedagogy and to the training of other professionals who work with this pedagogy. The theoretical framework consists of the foundations of educational training narratives based on Delory-Momberger. The methodology is centered on the (auto)biographical method, the source of which is the (auto)biographical narrative interview. For the analysis process, the thematic units were thought of as narrative plots from Paul Ricoeur's perspective. The results show (auto)biographical training narratives as Inês' training experience and her contributions to Waldorf Pedagogy. This allowed us to consider that the author of her own life seeks, in her training experiences, to investigate, understand and systematize herself in her own training experiences.
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